תיקוני אופנועים נפוצים
חלק מתיקוני האופנועים הנפוצים ביותר כוללים החלפת צמיגים בלויים, תיקון בלמים שבורים או בלויים ותיקון או החלפה של אורות בלויים. ניתן למנוע תיקונים אלו או לעכב אותם באופן משמעותי בתחזוקה שוטפת. גם אופנועים דורשים החלפת שמן רגילה. בנוסף, רוב סוגי האופניים זקוקים לתחזוקה שוטפת של חשמל, לרבות החלפת חוטים ונתיכים בלויים. תיקונים תכופים אחרים כוללים תיקון תמסורות או מצמדים שבורים ותיקון שקעים או לוחות כפופים. תיקונים אלו ספציפיים יותר לאופנועים מסוימים. ניתן להימנע מחלק מתיקוני האופנועים השכיחים ביותר עם תחזוקה מתאימה. הסעיפים הבאים מדגישים נוהלי תחזוקה נפוצים שיכולים לעזור לשמור על האופניים שלך במצב טוב לאורך כל חייו.
צמיגים
צמיגים הם אחד החלקים החשובים ביותר של אופנוע, והם גם בין התיקונים הסבירים ביותר. הם יכולים להישחק במהירות וצריך להחליף אותם לעתים קרובות, במיוחד באופניים שבהם משתמשים לעתים קרובות. בעוד שרוב הצמיגים מחזיקים מעמד ל-6,000 עד 10,000 ק"מ, ניתן לצפות לצמיגים בעלי ביצועים גבוהים רק למשך כ-3,000 ק"מ. יש לבדוק ולסובב את צמיגי האופנוע כל 4,000 עד 6,000 מיילים. ישנן דרכים לדעת מתי צריך להחליף צמיג, כולל המראה החזותי של הצמיג. המשטח על הצמיג ייראה חלק, עם מעט חריצים. גם הצמיגים צריכים להיות בלחץ המתאים. צמיג עם נפח נמוך של 10% או יותר יכול להתבלות פי שלושה מהר יותר מאשר צמיג שניפח כהלכה.
בַּלָמִים
רפידות בלמים הם אחד התיקונים הנפוצים ביותר שניתן להימנע מהם בתחזוקה שוטפת. לאופנועים יש בדרך כלל בלם דיסק בגלגל הקדמי ובלם תוף בגלגל האחורי, אך רק בלמי הדיסק זקוקים לתחזוקה שוטפת. יש לבדוק את בלמי התוף רק אם יש בעיה, שכן הם אינם דורשים תחזוקה שוטפת. אם בלמי דיסק לא מתוחזקים ובודקים באופן קבוע, הם עלולים להתבלות ולהיות פחות יעילים. זה יכול לגרום לרוכב פחות כוח עצירה ולסכן אותם להתרסקות. חלק מהדיסקים מיוצרים עם מחווני בלאי שמראים מתי צריך להחליף את הדיסק. עם זאת, יש לבדוק בקביעות את בלמי התוף. הם צריכים להיות נקיים מחלודה ויש להם מספיק שומן. אם בדיקות אלו אינן מגלות בעיות, יש לבצע טיפול בבלמים כל 5,000 מייל.
אורות
אורות הם חלק מכריע ברכיבה, אך הם גם אחד התיקונים הסבירים ביותר לאחר התרסקות. אורות בלויים עלולים להיות קשים לראות ולהעמיד הן את הרוכב והן נהגים אחרים בסכנת תאונה. מומלץ להחליף פנסי אופנוע מדי שנה, או מיד אם הם פגומים. חשוב לבדוק את האורות באופנוע לפני כל רכיבה. זה יכול לעזור לרוכבים לזהות בעיות לפני שהם הופכים רציניים ודורשים תיקונים. נהגים צריכים גם לשים לב לסביבתם ולהשגיח על כלי רכב אחרים עם אורות פגומים.
החלפת שמן
החלפת שמן עבור אופנועים צריכה להיעשות בתדירות גבוהה יותר מאשר עבור כלי רכב אחרים. זה יכול לסייע במניעת הצטברות של אשפה ולהאריך את תוחלת החיים של הרכב. על פי הקרן לבטיחות אופנועים, החלפת שמן צריכה להתבצע כל 2,500 מייל או פחות. הדרך הטובה ביותר לקבוע מתי יש צורך בהחלפת שמן היא לעקוב אחר המלצות המדריך לבעלים. זה יעזור לשמור על אופנוע לפעול ביעילות ולהחזיק מעמד זמן רב יותר.
חַשׁמַלִי
בעיות חשמל נפוצות באופנועים, במיוחד בדגמים ישנים יותר. בדרך כלל, ניתן למנוע בעיות אלו באמצעות תחזוקה שוטפת ורכיבה קשובה. בדיקה וניקוי של חוטים, נתיכים ומחברים יכולים לסייע במניעת בעיות חשמל. ניתן לצייד אופנועים גם במכשירים המזהירים את הרוכב מפני בעיות חשמליות אפשריות. לדוגמה, התקן אזהרה סטטור ישמע אזעקה כאשר האופניים חסרי כוח. זה יכול לעזור לרוכבים להימנע מתקלות חשמליות פתאומיות.
טיפים לתחזוקה מונעת
ניתן להימנע מכמה מהתיקונים הנפוצים ביותר עם תחזוקה נכונה. בדיקה קבועה של הצמיגים, הבלמים והאורות תעזור לרוכבים לזהות בעיות אפשריות. בנוסף, ביצוע החלפות שמן בתדירות גבוהה מהמומלץ יכול לעזור להאריך את תוחלת החיים של האופנוע. שיטות תחזוקה מונעות אחרות יכולות לעזור לאופנועים לרוץ זמן רב יותר ויעילה יותר. יש לאחסן אופנועים בתוך הבית כאשר אינם בשימוש כדי למנוע חלודה ונזקים אחרים. חשוב גם לרכוב בבטחה, לעקוב אחר כל חוקי התעבורה ולהקפיד על נהגים אחרים.
בדוק באופן קבוע צמיגים
צמיגים הם אחד החלקים החשובים ביותר של אופנוע. הם גם אחד התיקונים הסבירים ביותר. בדיקות צמיגים סדירות יסייעו לרוכבים לזהות בעיות שניתן לתקן לפני שהן הופכות לרציניות. לפני כל נסיעה חשוב לבדוק את הצמיגים. זה יכול לעזור לרוכבים לזהות בעיות לפני שהם הופכים רציניים ודורשים תיקונים. בדיקה ויזואלית היא הראשונה שלב. ודא שאין מסמרים או פסולת אחרת בצמיגים. כמו כן, ודא שיש דריכה מספקת, ושהצמיגים מנופחים כהלכה. לבסוף, ודא שהצמיגים מאוזנים. צמיג לא מאוזן עלול לגרום לנסיעה קופצנית ולהפעיל לחץ נוסף על האופנוע.
בדוק רפידות בלמים
רפידות בלמים הם אחד התיקונים הנפוצים ביותר שניתן להימנע מהם בתחזוקה שוטפת. מומלץ לבדוק את רפידות הבלמים כל 3,000 מיילים ולהחליפו ברגע שהם פחות מ-1/16 אינץ' עובי. בעת בדיקת רפידות הבלמים, ודא שנשארה כמות קטנה של חומר. אם נשאר מעט מאוד, יש להחליף את הרפידות. ניתן לעשות זאת בבית, אך מומלץ שרק מכונאי מנוסה יחליף את הרפידות. כמו כן יש לבדוק את נוזל הבלמים כל 3,000 מייל. אם הוא נמוך או מזוהם, יש להחליפו. יש להחליף את נוזל הבלמים במרווחי זמן קבועים כדי למנוע קורוזיה ובעיות אחרות.
החלף את האורות באופן קבוע
אורות בלויים עלולים להיות קשים לראות ולהעמיד הן את הרוכב והן נהגים אחרים בסכנת תאונה. החלפת אורות בנורות חדשות ומוארות יותר היא אחת הדרכים לוודא שהן בהירות ככל האפשר. אפשרות נוספת היא להחליף את האורות לחלוטין. זהו רעיון טוב במיוחד עבור סוגים מסוימים של אורות, כולל הלוגנים ולבון, אשר תוחלת חיים קצרה. לבסוף, חשוב לשמור על ניקיון האורות. לכלוך ופסולת יכולים להפחית את הבהירות שלהם ולהקשות עליהם לראות אותם. נגב את האורות מדי פעם כדי למנוע מהם פסולת. זה יכול לעזור לנהגים לראות אופנוע טוב יותר ולמנוע תאונות.
פעל לפי מרווחי החלפת השמן המומלצים
אופנועים מצריכים החלפות שמן באופן קבוע, אך חשוב להקפיד על המלצות היצרן. החלפת השמן מוקדם מדי או מאוחרת מדי עלולה לגרום לשמן להתקלקל או להתחממות יתר של המנוע. הדרך הטובה ביותר לקבוע מתי יש צורך בהחלפת שמן היא לעקוב אחר המרווחים המומלצים במדריך למשתמש. זה יעזור לשמור על אופנוע לפעול ביעילות ולעזור לו להחזיק מעמד זמן רב יותר. לחלק מהאופנועים יש מחווני החלפת שמן. מכשירים אלה יכולים להועיל, מכיוון שהם יהבהבו כאשר יש צורך להחליף את השמן. אחרת, כדאי לעקוב אחר כמה קילומטרים נסעו מאז החלפת השמן האחרונה.
מעקב אחר רכיבי חשמל
בעיות חשמל נפוצות באופנועים, במיוחד בדגמים ישנים יותר. בדרך כלל, ניתן למנוע בעיות אלו באמצעות תחזוקה שוטפת ורכיבה קשובה. בדיקה וניקוי של חוטים, נתיכים ומחברים יכולים לסייע במניעת בעיות חשמל. בדיקה קבועה של מערכת הטעינה של האופניים יכולה לסייע במניעת בעיות בסוללה ובמערכת הטעינה. כמו כן, חשוב לבדוק באופן קבוע את האורות באופנוע. זה יכול לעזור לרוכבים לזהות בעיות לפני שהם הופכים רציניים ודורשים תיקונים.